Wijnboek voor Foodies, recensie

Wijnboek voor Foodies door de Vlaamse Kristel Balcaen

(c) Wout Hendrickx

Kristel is opgeleid sommelier met specifieke belangstelling voor planten en kruiden. Zij won internationale prijzen voor haar topscores in het WSET Level 4 diploma en was champagneambassadeur en Wine Lady of the year.

Het boek is opgebouwd uit twee delen. Het eerste deel gaat over wijn in het algemeen. Dat zal voor veel wijnliefhebbers wel bekende kost zijn. Al vooruitlopend op het tweede deel van het boek (zie volgende alinea) worden de wijnklimaten ook ingedeeld naar drie wijnstijlen, die die klimaten voortbrengen. Daarna wordt een apart hoofdstuk gewijd aan aroma’s en waar die vandaan komen.

(c) Wout Hendrickx

Het tweede deel gaat over de combinatie van wijn en gerechten. Dat zal de wijnliefhebber wellicht  het meest interesseren. Een van haar belangrijke conclusies is dat bij pairings de wijnstijl belangrijker is dan de druivensoort. Binnen dezelfde druivensoort zijn immers grote verschillen te proeven door de toegepaste wijnstijl. Denk maar aan een Chardonnay met en zonder hout. Kristel karakteriseert elke wijn aan de hand van drie hoofdstijlen voor zowel wit, rosé als rood. Met die wijnstijlen catalogeert zij haar wijnkelder. Per wijnstijl vind je in haar boek ook de bijbehorende aromawielen. Bij elke wijnstijl staan voorbeelden van gerechten, waar de wijn goed bij zou kunnen passen. Aparte pagina’s zijn gewijd aan mousserende wijnen en versterkte wijnen, met een vergelijkbare indeling.

(c) Wout Hendrickx

Om gerechten te analyseren gebruikt Kristel eerst een indeling hiervan in gewichtsklasses (de kracht van de smaak van een gerecht), waar bovengenoemde wijnstijlen het beste mee te combineren zijn. Daarna gaat zij op zoek naar de dominante smaakkenmerken in het gerecht. Bij de combinatie van wijn bij een gerecht gaat het om gelijkaardige wijnen of juist om contrasterende wijnen. Van beide worden diverse voorbeelden beschreven.

Valkuilen zijn er ook. Denk aan wijn met veel tannine, veel alcohol, stevige bitters of zware houtrijping. Of aan gerechten met ei, chocolade of zure of fors gekruide gerechten. Lezenswaardig is waardoor de “botsing” met sommige wijnen ontstaat.

Meer dan 50 bladzijden zijn gewijd aan aromabruggen tussen wijn en gerecht, het meest favoriete onderwerp van Kristel. Ook hier gaat ze weer schematisch te werk door de aromafamilies en hun kenmerken (met de nodige wetenschappelijke terminologie) te benoemen. Bovendien beschrijft zij een groot aantal  thuisexperimenten om concreet te ervaren wat aroma’s in gerechten met aroma’s in  wijn  doen. Zoals wat muntblaadjes, dragon, dille, venkel, pompoenschil en cacao als aromabrug met twee Sauvignon Blancs doen.

(c) Wout Hendrickx

Conclusie is dat Kristel een boek schreef waar elke wijnliefhebber informatie uit zal kunnen halen, om zo zijn/haar wijnen beter af te stemmen op de gerechten. En zeker ook een boek voor de liefhebbers, die met name de onderbouwing willen weten waarom dit zo is. Niet een boek voor de snelle lezer, maar dus voor een lezer die echt wil weten waarom iets past of niet past. Een mooie uitgave als cadeau, voor Sinterklaas en Kerst, voor de geïnteresseerde wijnliefhebber. Ik laat het mij zeker cadeau doen! Het is voor € 29,50 te koop in de boekhandel, ISBN 978 90 289 7987 1. Wijnboek voor Foodies wordt uitgegeven door Pelckmans in Kalmthout, België. Ga voor een inkijkexemplaar naar https://www.pelckmansuitgevers.be/wijnboek-voor-foodies.html#gref

Wim Schepman, redactie