Marijkes eigen kijk op wijn

Als vieille vigne met een identiteitscrisis… 

Je zult het maar hebben, sta je daar al jaren met je wortels in de grond. Je doorstaat vorst, hagel, droogte, brandende zon, steeds dieper gaan je wortels op zoek naar de beste voedingsstoffen en het koelste water.  En dat doe je om jouw wijnboer te kunnen belonen met de beste druiven,  geconcentreerder en met vollere aroma’s dan de druiven van je jongere broertjes en zusjes. Maar dat is niet de enige reden, je blijft ook dapper doorgaan om hem de mogelijkheid te geven om ‘vieilles vignes/alte Reben, old vines’ op zijn etiket te zetten. Immers goed voor een paar extra euro’s per fles. Je doet zo je best, om dan tot de ontdekking te komen dat je daarvoor helemaal niet zo oud had hoeven worden.  

Want ondanks dat de Europese wijnwetgeving super gereguleerd is – tot in detail is voorgeschreven welke druivensoorten mogen worden gebruikt, hoeveel de opbrengst per hectare mag zijn, wanneer geoogst mag worden, etc. – mag elke wijnboer zelf bepalen wanneer hij/zij op het etiket vermeldt dat de druiven geoogst zijn van oude wijnstokken. Als consument mag je er dan nog wel vanuit gaan dat binnen het gamma van een wijnmaker zijn ‘vieilles vignes’ van een (iets) betere kwaliteit zijn dan zijn basis cuvée, maar de wijnen van verschillende wijnboeren vergelijken, wordt iets met appels en peren. Je moet dan al kunnen achterhalen hoe oud de stokken daadwerkelijk zijn. 

Tja, wat moet je dan als een zichzelf respecterende (echt ?) oude wijnstok? Geen paniek er is een uitweg. Verkassen naar Zuid-Afrika. Want daar hebben ze een heus ‘Old Vine Project’. Nog niets verplicht, maar wijnboeren kunnen een ‘old vine project member’ worden. Alsdan mogen ze – mits de wijn gemaakt is van wijnstokken van 35 jaar of ouder – een zegel op hun fles aanbrengen (heritage certification seal). Met vermelding van het jaar dat de stokken zijn geplant! Mooi toch! Daar wil je wel voor doorgroeien als wijnstok! En ook de consument vaart er wel bij. Een initiatief het overnemen waard! Nieuwsgierig geworden?  Klik hier.