T30 Interview met wijnmaker Armund Pierik

Enige tijd geleden had ik het genoegen Amund Pierik te mogen interviewen. Amund Pierik is de wijnmaker van Wijngaard Hof van Twente in Bentelo. Aldaar is hij ook werkzaam voor Neerlands Wijnmakerij, en maakt hij voor maar liefst 40 wijngaarden in Nederland de wijnen. 

Amund is levensmiddelentechnoloog, zonder een directe achtergrond in wijn. Desondanks is hij tien jaar geleden door Roelof Visscher – de eigenaar van de Hof van Twente – gevraagd om het maken van wijn op zich te nemen. Op dit moment runt Amund samen met Mart Visscher de wijnmakerij. Visscher is vorig jaar afgestudeerd aan de Fachschule für Weinbau und Oenologie in Rheinland-Pfalz,  

De kreet die als eerste valt is, low intervention. Amund wil zo min mogelijk ingrijpen in het wijnmaakproces. Gebruik maken van spontane gisting heeft zijn voorkeur. Dat kan goed want uiteindelijk hangt gist overal in de lucht. Ook de druiven dragen gisten met zich mee.  Mocht spontane gisting niet of slechts gedeeltelijk lukken, dan wordt er na enkele dagen een gist toegevoegd. Er is een keuze uit ruim 45 soorten. Welke gist hij kiest is enerzijds afhankelijk van de druivensoort, en anderzijds wat voor smaakstijl de klant wil. Er is een scala aan gisten zoals tropisch fruit, citrus en vlierbloesem. Soms combineert hij twee gisten. 

Voor hun Sprankel, de bubbelwijn gemaakt volgens de méthode traditionelle, gebruikt hij Saccharomyces bayanus. Dat is een neutrale gist, ontwikkeld in Champagne, speciaal voor mousserende wijnen. Dit gist zorgt er ook voor dat het alcoholpercentage niet te hoog oploopt. Vlak voordat de stille basiswijn van de Souvignier Gris voor de tweede gisting op fles gaat en sur lattes kan gaan rijpen, mocht ik deze proeven. Een zuivere wijn met een lichte, minerale tinteling, erg fijne zuren met een hint van appel. Voor de uiteindelijke méthode traditionelle gaan ze nu nog naar Duitsland, maar doen dat binnenkort ook zelf. 

Voor witte wijn vindt Amund de keuze van gist belangrijker dan voor rode wijn. Rode wijn krijgt al meer complexiteit mee door het schilcontact. Hij maakt voor veel rode wijnen gebruik van eiken vaten van 225 liter en soms van 500 liter. Afhankelijk van de gewenste stijl zijn dat nieuwe vaten of twee of drie jaar oude. De vaten zijn veelal van Europees eiken met soms acaciahouten zijstukken. Een enkele klant geeft de voorkeur aan vaten van Amerikaans eiken. 

Samen met Amund heb ik ook enkele Chardonnay-wijnen uit het vat geproefd. De wijnen hadden net de malolactische omzetting (malo) gehad of zaten daar nog middenin. 

Voor de malo maakt hij gebruik van vier verschillende bacteriestammen, die hun eigen effect hebben op het eindresultaat, zoals bijvoorbeeld de Malostar Vitale SK11. Uitermate geschikt om lage pH-waarde te bereiken, en het geeft de wijn een subtiel lactisch en rond profiel. 

Als laatste heb ik een kleine serie rood geproefd. In 2024 hebben zij uit eigen wijngaarden te weinig geoogst om er Pinot Noir van te maken. Ik kreeg de eerste jaargang Pinot Noir van Wijngaard Kötter uit Deurningen te proeven. Heel indrukwekkend mooi kersenfruit, aards als in Cabernet Franc en met fijne zuren. Men maakte hier tot nu toe alleen rosé van, maar na veel inpraten van Amund zijn ze overstag gegaan om één vaatje uit te proberen. Dit is nu al een succes. 

Ook de Pinot Noir van Wijngaard Hesselink uit Winterswijk is prachtig. Amund is vol lof over de kwaliteit en de enorme gedrevenheid van deze wijnmakerij.  

Als laatste heb ik de Regent 2024 ‘Hof van Twente’ van het vat geproefd. Een zeer donkergekleurde wijn met veel potentie. Prachtig fruit, kruidig en een lange afdronk. En dit is allemaal nog niet klaar. Bottelen gebeurt namelijk pas op zijn vroegst in het najaar. 

Klik hier om terug te keren naar de inhoudopgave