Marijkes eigen kijk op wijn:
En wat als een wijn geen naam mag hebben?
Dankzij de strenge wijnwetgeving weet de consument steeds beter wat hij/zij in de regel mag verwachten van de wijn achter het etiket. Dat een wijn een IGP is of een AOP (of vergelijkbare termen) geeft ons immers de zekerheid dat de specifieke regels die verbonden zijn aan de herkomstbenaming, zijn nageleefd.
Een wijn uit de VS met op het etiket de naam Chablis? Kan niet! Je creativiteit loslaten op beschermde begrippen, mag ook niet. Misleiding ligt immers op de loer. Zo had Domaine Fichet in Igé (Bourgogne/Mâconnais) ooit besloten om op het etiket van hun ‘Macôn-Igé La Cra’ de term CRU te gebruiken. En helaas, dat mag dus niet. Teruggefloten door de wijnpolitie staat er sindsdien ‘Cuvée Prestige’ op het etiket. En ‘Cuvée prestige’ is een begrip dat, omdat het niet beschermd is, naar ieders goeddunken gebruikt kan worden. Hetgeen tot gevolg heeft dat de term aan betrouwbaarheid inboet. Dat gezegd hebbende: deze Cuvée Prestige is een heel goede wijn!
En – open deur – de kwalificatie IGP of AOP mag natuurlijk ook niet op het etiket als de wijnmaker niet de toegestane druivensoorten gebruikt of als de druiven niet uit het specifiek genoemde gebied(je) afkomstig zijn. Het is immers niet voor niets een beschermde herkomstbenaming. Maar wat doe je als je als wijnmaker in Italië druiven verbouwt in een wijngaard, die net buiten het afgebakende gebied ligt waarbinnen de wijnen Barolo mogen heten? Borgogno is zo’n wijnmaker. Wijnmaker sinds 1761 met een superreputatie. Het domein heeft een aantal wijngaarden, onder andere binnen het ‘Barologebied’, maar dus ook net erbuiten. Van de druiven van die wijngaard maken ze een wijn van 100% Nebbiolo. Ze plukken de druiven met de hand en de vergisting vindt spontaan plaats met druifeigen gisten.
Bij Borgogno hadden ze vervolgens het lumineuze idee om deze wijn, die dus geen Barolo maar ‘slechts’ een gewone DOC Langhe is, onder de aandacht van de consument te brengen. En zo kreeg de wijn die volgens de regelgeving geen naam mag hebben, gewoon geen naam. Oftewel: ‘No Name’. Los van deze geweldige marketingtruc is de wijn van een niveau waarop menig Barolo jaloers kan zijn. Laat dat maar aan Borgogno over.