T27 Bernard Pawis

In Duitsland zijn twee wijngebieden waarover je maar weinig hoort en waarvan de wijnen niet of nauwelijks in Nederland te krijgen zijn. Het zijn de oostelijk gelegen wijnbouwgebieden Saale-Unstrut en Sachsen. Kleine gebieden met een beperkte productie, en de daar geproduceerde wijn wordt met name in omliggende grote steden als Leipzig en Dresden gedronken.

De beperkte kwantiteit zegt echter weinig over de geleverde kwaliteit. De wijnen van de tophuizen in deze streken zijn meer dan de moeite waard. Saale-Unstrut en in Sachsen hebben zes VDP-wijnhuizen die zeker een bezoek verdienen. Het zijn Weingut Böhme & Töchter en Weingut Bernard Pawis aan de Unstrut en Weingut Hey aan de Saale. Weingut Martin Schwarz, Weingut Klaus Zimmerling en Schloss Proschwitz-Prinz zur Lippe liggen in Sachsen. Met name Pawis heb ik in de afgelopen jaren met plezier bezocht. Het wijngoed is gevestigd bij het kleine, maar fraaie stadje Freyburg. Dat ligt precies tussen Erfurt en Leipzig, op zo’n 60 kilometer van beide steden.

Pawis is te vinden op een heuvel in het gehuchtje Zscheiplitz, 2,5 kilometer buiten Freyburg. Het complex bevindt zich in een inmiddels gerestaureerd klooster uit de Middeleeuwen. Hier kan de wijn geproefd en gekocht worden, en kan men prima eten in het restaurant. Het uitzicht op Freyburg en het dal van de Unstrut is adembenemend mooi. Het is bijna ongelooflijk, wat Bernard Pawis, die kort na Die Wende in 1990 met een halve hectare en één stalen tank in de garage van zijn ouders begon, inmiddels voor elkaar heeft gekregen. Pawis is met zijn huidige 16,5 hectare en een jaarlijkse productie van 90.000 flessen nog steeds een kleintje, maar levert op veel fronten mooie kwaliteit.

De witte wijnen zijn 25% Riesling, 8% Müller-Thurgau, 20% Weissburgunder, Silvaner, Bacchus, Traminer en Grauburgunder. De rode wijnen zijn gemaakt van onder andere Spätburgunder, en de mooiste wijnen komen van zijn Große Lage. Het is met name de Riesling, die een heel bijzondere indruk op me maakt. Vooral de Muschelkalk en de Buntsandstein. Waar je het begrip mineraliteit soms met een korreltje zout kunt nemen, geldt dat zeker niet voor de Muschelkalk. Het Oostenrijkse wijntijdschrift Falstaff (dat 91/100 punten geeft) schrijft over de ‘Muschelkalk’ Grauer Burgunder Trocken 2022: ‘Zoete bessen in de geur, wilde aardbeien, bosbessen, ook wat honingsnoepjes. De smaak begint zacht, ontwikkelt een medium body, een laagje fenolen en kalkachtige sensaties geven structuur en grip, de rijpe zuurgraad is goed geïntegreerd. Een frisse, verfijnde wijn. ’

En daarmee is geen woord te veel gezegd, het is inderdaad het mineralige dat voor een bijzondere frisheid zorgt. De wijn gaat over de toonbank voor een zeer bescheiden prijs, namelijk 11 euro. Is deze wijn uit de Erste Lage, de wijnen uit de Große Lage kosten bij Pawis tussen 25 en 30 euro. Ook de rode wijnen, naast Spätburgunder ook een Blauer Zweigelt, worden door de beoordelaars hoog gewaardeerd. Naast wijnen biedt Pawis ook gedestilleerd, onder andere een Tresterbrand (Duitse Grappa) en sinds kort ook whisky.