Webmasters handleiding

Algemeen

De website van het NWG is de belangrijkste promotiemogelijkheid, kortom het visitekaartje van onze vereniging.
Uit ervaring blijkt dat veel contacten via de website worden gelegd. Een groot deel van potentiële leden oriënteert zich eerst via de website en legt het contact via de website.
Dat geldt ook voor wijnliefhebbers, die overwegen een nieuwe afdeling te beginnen.  

Aan de andere kant is de website ook een naslagwerk en nieuwtjesbron voor bestaande leden.

De beheerders van onze sociale media (LinkedIn, Facebook en Instagram) baseren hun posts ook op data uit de website. Die posts leiden weer tot websitebezoek.

Vandaar dat het uiterst belangrijk is om de website:
– up-to-date te houden (dus geen laatste post van maanden geleden);
– zo informatief mogelijk te houden (dus concrete info over proeverijen in de toekomst en uitgebreide informatie over proeverijen die hebben plaatsgevonden en de juiste informatie over de afdelingen);
– zo aantrekkelijk mogelijk te houden (dus nieuwtjes, beeldmateriaal, links naar filmpjes etc.);

Centraal is zoiets niet mogelijk. De input en uitvoering door de afdelingen is cruciaal.

Helaas heeft de website door corona en het niet-doorgaan van activiteiten te leiden gehad. Nu is het tijd om weer de puntjes op de i te zetten.
Als de website actueel is, veel zoekwoorden bevat, op de juiste manier is ingericht en veel links naar andere website bevat, zal de score bij Google en andere zoekmachines hoger zijn.

Invoer door de afdelingen:
1. De agenda (evenementen) voor de komende tijd. Liefst per proefseizoen of boekjaar en met vermelding van de thema’s. Opdracht voor wijnmeesters: maak een planning en ga niet alles pas later invullen. Wijzigen kan altijd nog. Een datum alleen voegt weinig toe voor bezoekers;
2. Verslagen van proeverijen. Zo snel mogelijk plaatsen na een proeverij;
3. Berichten over wijn, van welke aard dan ook;

De pagina over de afdeling kan alleen door de landelijk webmaster worden gewijzigd. Dus wijzigingen aan hem doorgeven (webmaster@nederlandswijngilde.nl).

Zijn er vragen en/of opmerkingen over de handleiding, mail dan naar webmaster@nederlandswijngilde.nl

Inloggen

Basisprincipes

Items plaatsen in de Agenda

Verslag van een proeverij plaatsen

Plaatsen van nieuwsberichten

Werken met media/afbeeldingen

Let op dat je alleen afbeeldingen plaatst, waar geen rechten van derden op rusten. Als je dat wel doet kan het een boete opleveren. De boete is voor rekening van je afdeling.
Tip:
1. Gebruik eigen afbeeldingen of die van leden van je afdeling.
2. Gebruik voor je presentatie afbeeldingen van wijnproducenten of belangenbehartigers en vraag toestemming om die te mogen gebruiken op de website.

Werken met internet links

Optimalisatie voor gevorderden

Volgt nog